Imprezy plenerowe, warsztaty kreatywne, konkursy, gra miejska, szkolenia w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz na Uniwersytecie III Wieku. Do tego bezpłatne komiksy i książki o tematyce ekologicznej.Na takie atrakcje będą mogli liczyć mieszkańcy Chrzanowa, Libiąża i Trzebini – niebawem ruszy kampania edukacyjno-informacyjna „(Eko)edukacja od przedszkola do seniora”. Na jej realizację w 3 gminach powiatu chrzanowskiego Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” otrzymał z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie dofinansowanie w wysokości 57,5 tys. zł.

Kampania, która realizowana będzie we współpracy z Rejonowym Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Chrzanowie oraz Górnośląskim Przedsiębiorstwem Wodociągowym z Katowic ma zwiększyć świadomość ekologiczną mieszkańców i pomóc w kształtowaniu ekologicznych postaw, pokazać dobre praktyki w postępowaniu z odpadami czy zasady racjonalnego gospodarowania wodą. A wszystko to w ramach dobrej zabawy, do której lider projektu - Związek Międzygminny „Gospodarka Komunalna” – zaprasza wszystkich mieszkańców, niezależnie od wieku.

- Poszczególne elementy kampanii są na tyle różnorodne, że z pewnością każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Edukacja poprzez kreatywną zabawę to najlepszy sposób dotarcia zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do osób starszych. Za taką luźną formą stoi jednak ważny cel: kształtowanie proekologicznych postaw -podkreśla Przemysław Deda, przewodniczący zarządu Związku Międzygminnego “Gospodarka Komunalna”.

Kreatywne działania promujące ekologię będą realizowane m.in. podczas różnego rodzaju imprez plenerowych na terenie trzech gmin – np. podczas warsztatów twórczego wykorzystania odpadów do produkcji biżuterii, ekonotesów czy breloków. Nie zabraknie też konkursów w których będzie można sprawdzić swoją wiedzę z zakresu gospodarki odpadami. Każdą imprezę ma poprzedzić gra miejska z atrakcyjnymi nagrodami, odbędą się też ekologiczne pokazy mody, a odpady będzie można wymienić na… sadzonkę.

Bardzo ważnym elementem kampanii będą zajęcia w szkołach podstawowych, gimnazjach i przedszkolach – łącznie zaplanowano aż 159 prelekcji.Zajęcia poprowadzą wyłonieni i przeszkoleni w ramach kampanii eko-edukatorzy.

Na swoje warsztaty będą mogli liczyć również studenci Uniwersytetu III Wieku. Podczas zajęć pod hasłem po hasłem „Wieczna młodość” zadaniem uczestników będzie tchnięcie nowego życia w stare, z pozoru niepotrzebne przedmioty. Z kolei w okresie Świąt Wielkanocnych mają odbyć się warsztaty kreatywnego i powtórnego wykorzystania odpadów do produkcji świątecznych ozdób, kartek i upominków.

W ramach projektu zostaną również przygotowane cztery publikacje: komiks poruszający temat gospodarki wodnej i gospodarki odpadami, którego akcja umiejscowiona zostanie na terenie działalności ZMGK, książka dla dzieci zawierająca łamigłówki, zagadki i zadania, poradnik dla dorosłych oraz dodruk publikacji „Dymski kontra dymony”, która porusza problem niskiej emisji i spalania odpadów w domowych piecach.

Kampanie uzupełni produkcja trzech spotów wideo, a o poszczególnych działaniach w ramach projektu mieszkańcy będą informowani poprzez Facebooka, strony internetowe ZMGK
i partnerów, a także poprzez specjalnie stworzony newsletter.

Wszystkie działania realizowane w ramach projektu mają na celu zwiększenie świadomości ekologicznej mieszkańców - obecnie  Chrzanów, Trzebinia i Libiąż znajdują się w czołówce gmin z Małopolski pod względem ilości wytwarzanych odpadów komunalnych.